Tato publikace vznikla v rámci výzkumného projektu "Ladění historických varhan v českých zemích" Grantové agentury České republiky (č. 408/09/0596) a představuje první monografii o dějinách hudebního ladění varhan v českých zemích. Donedávna byla tato problematika něčím natolik samozřejmým a daným, že se o ní ani nemluvilo. Stále totiž převládá představa, že dnešní ladění se používalo odjakživa a nikdy jinak. Přitom současná výška ladění byla oficiálně přijata až v roce 1939 a celá staletí předtím se naopak používaly zcela jiné normály. Ještě složitější situace panuje v povědomí o druhé oblasti ladění - o takzvaných hudebních temperaturách. Celkový záběr knihy je však širší - vedle výsledků vlastního výzkumu přináší řadu poznatků, které mohou zajímat i nespecializované čtenáře. Dozvědí se například, jak známý anglický cestovatel Charles Burney zostudil vídeňské a vyzdvihl české varhany, na jaké místo v Itálii se vlastně dostal Bohuslav Matěj Černohorský a další zajímavosti. Jak autor dokládá, výsledky výzkumu se dají aplikovat při interpretaci staré české hudby, při restaurování varhan, při výuce hudby atp. Obsah Nástin základů hudebního ladění Rovnoměrná temperatura, historie sporů a omylů Hudební ladění jako prostředník mezi lidmi a bohy Písemné doklady o ladění varhan v českých historických zemích Organologický výzkum hudebních temperatur Výška ladění Recepce hudebního ladění varhan Notopis varhanních skladeb Závěr
Nejrychlejší cesta, případně využijte odkaz KONTAKTY.
(+420) 558 647 910
knihy.kapitola@gmail.com
…